Een negatief artikel, een vervelende foto of een schokkende video. Online content kan serieuze reputatieschade veroorzaken. Online reputatiemanagement is gericht op het meten, beschermen en herstellen van een online imago. Hoe gaat dit precies in zijn werk? Hier leest u meer over de mogelijkheden voor het bestrijden van online reputatieschade.

Wat is online reputatieschade?

Hoogstwaarschijnlijk heeft u er nog nooit kritisch over nagedacht. Maar het oplopen van online reputatieschade kan behoorlijk vervelende gevolgen hebben. Veel mensen denken snel aan privacygevoelige informatie en privébeelden die op het internet verschijnen. Begrijpelijk, want dit zal niet alleen effect hebben op uw online reputatie maar ook op uw privéleven. Online reputatieschade waar wat minder snel aan gedacht wordt, zijn negatieve artikelen die hoog in de Google zoekresultaten verschijnen. Zowel particulieren (uw eigen naam) als bedrijven (uw bedrijfsnaam) kunnen te maken krijgen met online reputatieschade. Wat kan online reputatiemanagement dan voor u betekenen?

Online reputatiemanagement voor bedrijven

Gezien het online landschap een steeds prominentere rol krijgt, is online reputatiemanagement absolute noodzaak geworden. Er zijn natuurlijk veel situaties voor te stellen waarbij bedrijven online reputatieschade oplopen. Maar de meest voorkomende situaties zijn:

  • Negatieve reviews
  • Negatieve nieuwsartikelen
  • Negatieve fora berichten

Bovenstaande situaties kunnen voor een negatieve zoekresultatenpagina zorgen. Dus wanneer men uw bedrijfsnaam in Google opzoekt, zien ze deze negatieve berichten. Het kwalijke aan online reputatieschade is dat deze negatieve berichten voor een lange periode onder uw bedrijfsnaam kunnen blijven staan. Ook wanneer deze berichten niet meer actueel zijn. Het is dan wenselijk om deze negatieve berichten te bestrijden.

Online reputatiemanagement voor particulieren

Ook als particulier (privépersoon) kunt u last krijgen van online reputatieschade. Het is tegenwoordig eerder een gewoonte dan een uitzondering om iemand even ‘te Googelen’. Voordat je iemand in het echte leven gaat ontmoeten is het verleidelijk om een korte zoekopdracht in Google uit te voeren. Het is een laagdrempelige manier om informatie over iemand te vinden. Veel voorkomende situaties van online reputatieschade bij particulieren zijn:

  • Negatieve foto’s
  • Negatieve video’s
  • Privacygevoelige informatie
  • Negatieve nieuwsartikelen

Ongewenste content kan voor een negatief referentiekader zorgen. Online reputatiemanagement is gericht op het bestrijden van deze negatieve content.

Welke technische bestrijdingsmogelijkheden worden er gebruikt?

Wat kunnen online reputatiemanagement bureaus doen om deze negatieve zoekresultaten te verwijderen van Google? Er zijn verschillende methodes die door deze bureaus toegepast worden. Technisch gezien is het belangrijk dat de positieve zoekresultaten hoger in de ranking terecht komen dan de negatieve zoekresultaten. Er zijn een aantal methodes die hiervoor ingezet kunnen worden:

  • Social Media – Creëren of optimaliseren social media kanalen
  • Online PR – Creëren van positieve online nieuwsartikelen
  • Content creatie – Creëren van positieve websites en profielen
  • Bestaande content – Optimaliseren van bestaande zoekresultaten

Dit kan in sommige gevallen een tijdrovend en langdurig traject zijn. Hoe professioneler dit gebeurd, des te duurzamer het eindresultaat is. Het is daarom aan te raden om hier een specialistisch bedrijf voor in te schakelen.

Welke juridische bestrijdingsmogelijkheden worden er gebruikt?

Vaak werken online reputatiemanagement bureaus tweeledig. Naast de technische methode zijn er ook juridische mogelijkheden. Hieronder vind je de twee meest gebruikte methodes:

  • Het recht om vergeten te worden (right to be forgotten)
    In sommige gevallen is het mogelijk om Google te verzoeken een zoekresultaat te ‘vergeten’. Zo’n verzoek kunt u indienen wanneer de informatie onjuist, gebrekkig, irrelevant of buitensporig is. Dit wordt vervolgens afgewogen tegen het algemene belang bij deze informatie. Wanneer Google een dergelijk verzoek honoreert, zal deze niet meer worden weergegeven in de Google zoekresultaten (onder een specifieke zoekopdracht zoals uw naam). Echter betekend dit niet dat het ook van de desbetreffende website is verwijderd.
  • Webmaster verzoeken de content te verwijderen
    Een andere mogelijkheid, tevens de meest duurzame oplossing, is de webmaster verzoeken de negatieve content te verwijderen. Wanneer dit door de webmaster wordt gehonoreerd, zal dit zoekresultaat vanzelf uit de Google zoekresultaten verdwijnen. Ook heeft u en de webmaster de mogelijkheid om dit via Google Search Console te versnellen.

Online reputatiemanagement wordt steeds belangrijker voor particulieren en bedrijven. Het is daarom goed om te kijken wat de mogelijkheden zijn om uzelf en/of uw bedrijf te beschermen tegen online reputatiemanagement. Meer informatie over online reputatiemanagement vindt u in onze kennisbank.